Laman Web Rasmi PDT Lipis

Font Size

Cpanel

Cuti Umum 2017

 

HARI KELEPASAN AM

 TARIKH

HARI

1.        

Tahun Baru 2017

01 Januari

Ahad

2.        

Tahun Baru Cina

28 Januari

Sabtu

3.        

Tahun Baru Cina (Hari Kedua)

29 Januari

Ahad

4.        

Hari Pekerja

01 Mei

Isnin

5.        

Hari Hol

07 Mei

Ahad

6.        

Hari Wesak

10 Mei

Rabu

7.        

Keputeraaan YDP Agong

03 Jun

Sabtu

8.        

Nuzul Al-Quran

12 Jun

Isnin

9.        

Hari Raya Puasa

25 Jun

Ahad

10.    

Hari Raya Puasa (Hari Kedua)

26 Jun

Isnin

11.    

Hari Kebangsaan

31 Ogos

Khamis

12.    

Hari Raya Qurban

01 September

Jumaat

13.    

Hari Malaysia

16 September

Sabtu

14.    

Awal Muharram

21 September

Khamis

15.    

Hari Deepavali

18 Oktober

Rabu

16.    

Hari Keputeraan Sultan Pahang

24 Oktober

Selasa

17.    

Maulidur Rasul

01 Disember

Jumaat

18.    

Hari Krismas

25 Disember

Isnin

 

 

PERINGATAN

 

Apabila hari kelepasan jatuh pada hari kelepasan mingguan atau hari kelepasan yang lain, maka hari tersebut hendaklah diganti dengan hari esoknya, dan jika hari yang kemudiannya itu pula sedia menjadi hari kelepasan, maka hari berikutnya dijadikan hari kelepasan.Hari Sabtu adalah hari rehat mingguan bagi kakitangan Perkhidmatan Awam. Jika hari kelepasan am itu jatuh pada hari Sabtu, maka hari Sabtu itu juga adalah merupakan hari kelepasan am dan tidak diganti pada hari – hari yang lain.

Pengenalan

pejabat

Pejabat Daerah dan Tanah Lipis merupakan pusat pentadbiran daerah Lipis yang telah beroperasi seawal tahun 1919.

Matlamat PDT Lipis adalah untuk meningkatkan taraf sosio-ekonomi agar setanding dengan daerah-daerah lain dalam membangunkan negeri Pahang.

PDT Lipis berperanan penting dalam pentadbiran daerah ini dari segi pengurusan dan pembangunan daerah serta perkara-perkara berkaitan tanah. Bersesuaian dengan ini, PDT Lipis mempunyai tiga (3) bahagian, iaitu:

  • Bahagian Khidmat Pengurusan
    - menguruskan hal ehwal pentadbiran, kewangan, majlis/keraian dan pengurusan data
  • Bahagian Pembangunan Daerah
    - menguruskan pembangunan daerah dari segi fizikal dan kemasyarakatan
  • Bahagian Pengurusan Tanah
    - menguruskan hal ehwal pendaftaran, hasil, penguatkuasaan undang-undang, pembangunan dan pelupusan tanah
     

Pencapaian Piagam Pelanggan Bulan OKTOBER 2016

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan OKTOBER 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan SEPTEMBER 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan OGOS 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan JULAI 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan JUN 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (MEI) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

Amanat YH. Dato' Pegawai Daerah Lipis

 
 dato
AMANAT YH. DATO' PEGAWAI DAERAH LIPIS
SEMPENA
MAJLIS AMANAT YH. DATO' PEGAWAI DAERAH LIPIS TAHUN 2015

Bilik Gerakan Pejabat Daerah dan Tanah Lipis
 
Enam Prinsip Merakyatkan Perkhidmatan Awam
1. Keterbukaan
2. Turun Padang
3. Musyawwarah
4. Insaniah
5. Kekitaan
6. Kerjasama Awam - Swasta - NGO
 
Enam Prinsip Merakyatkan Perkhidmatan Awam
(Pekeliling Perbendaharaan Bil. 2 Tahun 2014; Garis Panduan Perbelanjaan Secara Berhemah bagi Mengurangkan Perbelanjaan Awam)
1. Pengurangan Elaun Keraian dan Elaun Tetap Keraian
2. Pengurangan kemudahan bayaran tol
3. Pemindahan kelayakan kelas tempat duduk penerbangan 
4. Pengurangan perbelanjaan utiliti
5. Pembekuan permohonan baharu pengubahsuaian ruang pejabat
6. Pengurangan sewaan ruang pejabat
7. Mengetatkan perlantikan perunding
8. Pengurangan penggunaan syarikat pengurusan acara
9. Pengurangan penyediaan makanan dan minuman
10. Pengurangan penggunaan kain pemidang
11. Aplikasi pendekatan Strategi Lautan Biru Kebangsaan

 

KEPUTUSAN MESYUARAT PENGURUSAN PEJABAT DAERAH DAN TANAH LIPIS BIL.1/2014

Pengurusan Kewangan
1. Penjimatan Penggunaan Utiliti Pejabat
2. Pembayaran elaun tanggungkerja selepas tiga bulan penanggungan
3. Perkongsian kenderaan bagi penghantaran dokumen pejabat ke kuantan
4. Gunasama Pembantu Am Pejabat bagi penghantaran surat ke Pejabat Pos
 
Pengurusan Pejabat
1. Pelaksanaan carta alir baru bagi penyerahan Borang 1 (Borang Permohonan Tanah Kerajaan)
2. Pelaksanaan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan (LNPT) sehingga 14 Februari 2014 di dalam Sistem HRMIS
3. Pelaksanaan 5S di Jabatan
4. Pertukaran dalaman pegawai 
 
Program Nilai-nilai Murni
1. Audit Nilai Jabatan
2. Program Mengaji Al-Quran setiap pagi Jumaat, jam 8.00 pagi hingga 8.30 pagi
3. Etika pakaian dan pemakaian tanda nama
4. Pemakaian baju seragam bagi pegawai yang berkenaan (Pemandu, penghantar notis, pembantu am pejabat dan pembantu awam)

 

Ketua Pegawai Maklumat (CIO)

     PUAN SITI FATIMAH NOOR BINTI ABDUL JABAR 

PENOLONG PEGAWAI DAERAH (KHIDMAT PENGURUSAN)

   Emel: sitifatimah [dot] noor [at] pahang [dot] gov [dot] my

 

 

    

Cuti Umum 2014

cuti umum 2014