Laman Web Rasmi PDT Lipis

Font Size

Cpanel

Public Holiday 2015

cuti umum 2015

Introduction

pejabat

Lipis District and Land Office is the administrative center Lipis which has been in operation as early as 1919.

PDT Lipis goal is to improve the socio-economic status to be on par with other districts in the state of development.

PDT Lipis district administration plays an important role in terms of management and development of the region and matters related to land. In accordance with this, PDT Lipis has three (3) sections:

  • Division of Management Services (Bahagian Khidmat Pengurusan)
    - manages the affairs of the administration, finance, event / entertainment and data management
  • District Development Division (Bahagian Pembangunan Daerah)
    - managing district development of the physical and social
  • Division of Land Management (Bahagian Pengurusan Tanah)
    - manage the affairs of registration, as a result, law enforcement, development and disposal of land
     

Pencapaian Piagam Pelanggan Bulan OKTOBER 2016

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan OKTOBER 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan SEPTEMBER 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan OGOS 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan JULAI 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (JUN) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

 

Pencapaian Piagam Pelanggan bagi Bulan JUN 2016

Bil Unit Objektif Kualiti Sasaran / Tempoh Pencapaian (MEI) Peratus Pencapaian
1. Pelupusan Tanah Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Pemberimilikan Tanah 9 bulan 9 bulan
100 %
Laporan Ketua Pen Pegawai Tanah untuk dibawa ke JKPT : Lesen Menduduki Sementara 9 bulan 9 bulan
100 %
Permit Batuan 9 bulan 9 bulan
100 %
2. Pendaftaran Tanah Pendaftaran Hakmilik 14 hari bekerja 7 hari
100 %
Pendaftaran Urusniaga 1 hari bekerja 1 hari
100 %
Perintah Jual 1 tahun 1 tahun
100 %
Bukan Urusniaga
a. Kaveat
b. Perintah Mahkamah
c. Pesaka
d. Nota
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
7 hari
7 hari
7 hari
7 hari
 
100 %
100 %
100 %
100 %
Kebenaran Urusniaga (Kelulusan Pentadbir Tanah) 7 hari bekerja 7 hari
100 %
3. Pembangunan Tanah Tukar Syarat Tanah 14 hari 14 hari
100 %
Pecah Sempadan / Pecah Bahagian / Cantuman Tanah 3 bulan 3 bulan
100 %
Penyerahan dan Pemberian Semula Tanah 10 bulan 10 bulan
100 %
4. Kuatkuasa Hasil Tindakan Penguatkuasaan 12 bulan 12 bulan
100 %
5. Hasil Penerimaan Hasil Tanah 10 minit 10 minit
100 %
6. Khidmat Pengurusan Tempoh Maklumbalas terhadap Aduan Pelanggan 14 hari 7 hari
100 %
7. Khidmat Sokongan Prosedur Lesen yang Memabukkan 1 bulan 1 bulan
100 %
8. Pengurusan Projek a. Permohonan Projek
b. Penerimaan Projek (tertakluk kepada kelulusan perutukan oleh Kementerian/Jabatan/Agensi berkaitan)
c. Lantikan Kontraktor

d. Penyediaan Spesifikasi Projek
e. Pemberian Tawaran
f. Penyediaan Tapak & Kerja-kerja Binaan
g. Pengawasan dan Pemantauan Projek
h. Pembayaran Projek
i. Tanggungan Kecacatan
3 bulan
24 bulan


(a)8 minggu (b)1 bulan (c)6 bulan
3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
3 bulan
24 bulan


6 bulan

3 bulan
1 bulan
1 bulan
Sepanjang tempoh projek
2 minggu
Di bawah 100 ribu – 6 bulan / Lebih 100 ribu - 1 tahun
100 %
100 %


100 %

100 %
100 %
100 %
100 %

100 %
100 %

Mandate of Lipis District Officer

 
 dato
MANDATE OF LIPIS DISTRICT OFFICER
FOR THE YEAR OF 2015

Bilik Gerakan of Lipis District dan Land Office
 
Six Principles of Public Service
1. Keterbukaan
2. Turun Padang
3. Musyawwarah
4. Insaniah
5. Kekitaan
6. Kerjasama Awam - Swasta - NGO
 
Six Principles of Public Service
(Pekeliling Perbendaharaan Bil. 2 Tahun 2014; Garis Panduan Perbelanjaan Secara Berhemah bagi Mengurangkan Perbelanjaan Awam)
1. Reduction in Entertainment Allowance and Fixed Entertainment Allowance
2. Reduction of toll facilities
3. Transfer of eligibility class flight seats
4. Reduction in utility expenses
5. Freezing new applications of office space renovation
6. Reduction of rental of office space
7. Tighten the appointment of consultants
8. Reduction of the use of event management company
9. Reduction in the provision of food and beverage
10. Reduction of the use of banners
11. Apply the approaach of 'Strategi Lautan Biru Kebangsaan'

 

RESULT OF MESYUARAT PENGURUSAN PEJABAT DAERAH DAN TANAH LIPIS BIL.1/2014

Financial Management
1. Saving office utility use
2. Payment of allowance after three months covering work of other (tanggungkerja)
3. Sharing of vehicles for the delivery of official documents to kuantan
4. Use same Office Assistant for the delivery of the letter to the Post Office
 
Office Management
1. Implementation of a new flow chart for the submission of Borang 1 (Application Form for State Land)
2. Implementation of Annual Performance Appraisal Report (LNPT) until February 14, 2014 in the HRMIS System
3. Implementation of 5S in the Department
4. Change of internal employees
 
Program Nilai-nilai Murni
1. Audit Nilai Jabatan
2. Program recite Quran every Friday morning from 8.00 am to 8.30 am
3. Ethical clothing and the display staff name
4. Application of the uniforms of the related staff (pemandu, penghantar notis, pembantu am pejabat dan pembantu awam)

 

Ketua Pegawai Maklumat (CIO)

     PUAN SITI FATIMAH NOOR BINTI ABDUL JABAR 

PENOLONG PEGAWAI DAERAH (KHIDMAT PENGURUSAN)

   Emel: sitifatimah [dot] noor [at] pahang [dot] gov [dot] my

 

 

    

Cuti Umum 2014

cuti umum 2014

More Articles...